Deze VW Passat uit bouwjaar 2009 1.8 TFSI heeft een probleem met de centrale vergrendeling.
Een maand geleden is de accu leeggelopen, en in een haastige poging de auto weer aan de praat te krijgen, zijn de startkabels verkeerd aangesloten. Sindsdien gaan de deuren niet altijd op slot. Dit gebeurt dus niet altijd maar wel regelmatig. Soms werkt alles een paar dagen achter elkaar, maar er zijn dagen dat het systeem niet meer op slot wil. De klant kan er dus niet op vertrouwen.
Dit is een lastige storing voor StoringWerkplaats. Het is moeilijk om de oorzaak te achterhalen op het moment dat alles naar behoren werkt. Daarom beginnen we met uitlezen. We lezen elk van de vier deurmodules uit (elke deur heeft er één). Opvallend is dat de deurmodule rechtsachter de volgende foutcode vertoont: ‘voedingsspanning te laag’. De andere deurmodules vertonen een foutcode die zegt dat de module rechtsachter niet communiceert.
Hierdoor weten wij dat het probleem in de deurmodule rechtsachter moet zitten. Er kunnen meerdere oorzaken zijn die ervoor zorgen dat de deurmodule niet communiceert met de rest. De meest voorkomende zijn: Slechte verbinding in de stekker, kabelbreuk in de communicatiekabel, of een defecte module.
We demonteren het deurpaneel, om te controleren of de stekker er goed in zit. Dat is in orde. Ook meten we of er 12 volt spanning op de stekker staat. Ook dat is het geval. Let op: de storing doet zich niet altijd voor, we moeten ons realiseren dat het probleem wel degelijk in de stekker of in de bedrading zou kunnen zitten. Echter functioneert de centrale vergrendeling van deze Passat CC perfect wanneer de storing afwezig is. Daarom hebben wij het volle vertrouwen in de bedrading en stekker, en besluiten wij om de deurmodule te vervangen.
De nieuwe deurmodule moet op onderdeelnummer besteld worden, en wordt na montage op de juiste wijze gecodeerd. Hierna hebben wij geen klachten meer gehoord van de eigenaar. We kunnen dus concluderen dat het probleem met de centrale vergrendeling verholpen is.