Volkswagen Golf 6 TDI – Koelventilator werkt niet

Deze VW Golf 6 TDI is naar de werkplaats gebracht met een koelprobleem. De koelventilator werkt niet, met het risico dat de motor te warm wordt. Vanaf 95 graden moet de ventilator aanslaan, maar dat gebeurt niet. We bestellen niet zomaar een nieuwe koelventilator, want dit onderdeel kost meer dan 700 euro. Vandaar dat wij eerst diagnose stellen.

We beginnen met het uitlezen van de auto. We vinden geen foutcode in de motorcomputer. Daarna proberen we met VCDS het relais van de koelventilator aan te sturen. Echter, de koelventilator gaat niet draaien. Overigens is de meetwaarde van de koelvloeistoftemperatuur correct. Nu moeten we de stekker naar de koelventilator controleren.

De koelventilator heeft vier draden, dus dan zouden we er vrij snel achter moeten komen welke van deze vier geen of geen goed signaal doorgeeft. Toch is deze diagnose niet zo simpel als het lijkt. We controleren de dikke kabels van de stekker. Dit zijn de plus en de min, hier staat een mooie 12.41 volt spanning op en deze is permanent. Daarnaast controleren we het massapunt achter de linker koplamp. Een massaprobleem kan heel verraderlijk zijn, omdat er zonder belasting 12 volt wordt gemeten, maar wanneer de ventilator van 400 watt moet draaien, kan een massaprobleem ervoor zorgen dat er niet genoeg stroom door de ventilator loopt. Bij deze VW Golf ziet het massapunt er nog goed uit, toch schuren we hem op voor de zekerheid. Helaas mocht dit niet baten.

Dan zijn er nog twee dunne draden. De eerste moet een 12 volt spanning naar het relais van de ventilator sturen. Dat blijkt in orde, dus daar ligt het niet aan. De laatste draad die we controleren is de communicatiedraad tussen de ECU en het relais van de koelventilator. Via deze draad vertelt de ECU aan het relais dat de koelventilator geactiveerd moet worden. Bij ingeschakeld relais zouden we hier 2.3 volt moeten meten, maar de meting komt niet boven de 0.25 volt. Hier moet het probleem zitten. We vermoeden een verlies van de spanning in de kabelboom.

Voordat we de kabelboom ophalen om de bedrading te checken, meten we de spanning bij de uitgaande communicatiedraad van de ECU. Hier is de spanning wel 2.3 volt, dus de ECU doet zijn werk wat betreft de aansturing. De kabelboom controleren we in het laatste stuk voor de stekker van de ventilator. Als we de mantel weghalen, zien we dat de isolatie gedeeltelijk weg is geschuurd bij meerdere draden. Hierdoor komt de communicatiedraad tegen de massakabel aan, en verliest hij zijn spanning. Nadat we de bedrading vervangen, doet de koelventilator het weer als vanouds. De temperatuur van de motor blijft onder de 100 graden en hiervoor hoefden we geen dure koelventilator te vervangen.

Geef een antwoord