Recent hadden wij een Skoda Octavia Scout (4×4) uit 2005 op bezoek, die steeds na een aantal dagen niet meer wilde starten. Een nieuwe accu bood geen uitkomst, en de vaste garage van de klant kwam er niet uit. Wij concluderen dat de auto last heeft van lekstroom. Na een bezoek aan StoringWerkplaats is het probleem opgelost.
Stap 1: hoe groot is de lekstroom?
Bij het controleren van een lekstroom beginnen we met het meten van de grootte van de lekstroom. We willen namelijk eerst weten of deze groot genoeg is om de klacht te veroorzaken. En dat blijkt het geval. 75mA is in onze ervaring inderdaad veel te hoog voor een auto in rust.
Stap 2: welke zekering?
De volgende stap is om erachter te komen in welk circuit de lekstroom zich bevindt. Hierbij gebruiken wij de ouderwetse zekeringenmethode. Door één voor één de zekeringen van de Skoda eruit te trekken, en de multimeter in de gaten te houden, komen we erachter dat de storing zich bevindt in het circuit van de automatische lichtsensor. Deze werkte al een tijdje niet, volgens de eigenaar.
Stap 3: welk onderdeel veroorzaakt de lekstroom?
Hierna stoppen we de zekering terug, en halen we voorzichtig de kapjes van het voetje van de binnenspiegel los. Hierin zit namelijk de lichtsensor verwerkt. En wat blijkt? Na het losnemen van de stekker zakt de lekstroom terug naar een normaal niveau. Nu weten we zeker dat de lekstroom door deze sensor veroorzaakt wordt. We bestellen dit onderdeel volgens het originele onderdeelnummer, en monteren de nieuwe lichtsensor, zodat de automatische verlichting weer werkt zoals het hoort. De eigenaar kan zijn Skoda Octavia weer met vertrouwen ophalen.
StoringWerkplaats is specialist op het gebied van elektronica en motorstoringen bij de merken Volkswagen, Audi, Seat en Skoda. Na het uitlezen van de storing weten wij snel in welke richting wij verder moeten zoeken om de storing op te kunnen lossen. Bel StoringWerkplaats bij problemen met elektronica of bij een motorstoring.