Deze klant had last van een stotterende auto. Dit probleem deed zich niet permanent voor, maar af en toe. Op het moment dat hij stottert, voelt de bestuurder een schok door de auto, het toerentalsignaal zakt kortstondig weg, en vervolgens pakt de motor van deze Golf 5 het gas weer op. Dit kan zich drie keer per rit voordoen, maar ook eens in de drie dagen. Heel vreemd dus. Hoe gaan we dit onderzoeken?
We beginnen altijd met uitlezen met VCDS. In het motormanagement staan meerdere foutcodes. Onderaan de lijst staan twee foutcodes gerelateerd aan de krukassensor (G28).
– foutcode P0321: Sensor motortoerental (G28) onaannemelijk signaal, intermitterend
– foutcode P0322: Sensor motortoerental (G28) geen signaal, intermitterend.
Dit kan goed kloppen met het symptoom van het stotteren. Wanneer deze sensor namelijk een slecht signaal doorgeeft aan de ECU, is deze even de weg kwijt en weet niet meer hoe hij de motor aan moet sturen. Hierdoor gaat de motor inhouden of stotteren. Vervolgens klopt het krukassignaal weer, en gaat de motor verder.
Nu moeten we ons afvragen: “Is dit genoeg om te besluiten de krukassensor van deze Volkswagen Golf daadwerkelijk te vervangen?”
Diagnose is het maken van onderscheid tussen verschillende mogelijke oorzaken van het probleem. Zo kunnen we onderscheid maken tussen een mengselprobleem (te rijk/te arm) en een toerentalprobleem. In het eerste geval loopt de motor wel, maar merk je dat de motor pruttelt en slecht loopt. Een verkeerd brandstofmengsel wordt meestal veroorzaakt door een slechte sensor, zoals de gaskleppositiesensor of een luchtmassameter. Dit type probleem doet zich meestal continu voor, indien aanwezig.
Een toerentalprobleem daarentegen zorgt niet voor een slecht mengsel, maar de motor houdt er gewoon mee op. Dit kan voor een halve seconde zijn, waarna de motor weer verder draait, maar ook voor langer. De motor valt dan uit, en slaat misschien zelfs niet meer aan.

In dit geval hebben we de krukassensor vervangen, aangezien de motor op willekeurige momenten stotterde. Na drie dagen geen last meer te hebben gehad van de storing, kunnen we concluderen dat een nieuwe krukassensor de oplossing was voor deze VW Golf 1.6 FSI.